20-21 en 22 januarie - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Hans Jeroen - WaarBenJij.nu 20-21 en 22 januarie - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Hans Jeroen - WaarBenJij.nu

20-21 en 22 januarie

Blijf op de hoogte en volg Hans

22 Januari 2015 | Cambodja, Phnom-Penh

Vandaag net zo als de andere dagen een heerlijke temperatuur van zo'n 28 graden.
Gelukkig begint de dag met 21 graden en moeten we dus wel een jasje aan voor de eerste fiets km's
Van Siem Reap naar kampong Kdei was maar 65 km dit kwam omdat er daar in de buurt maar weinig slaap mogelijkheden waren en als we verd er zouden fietsen de dagtrip wel erg lang zou worden.
We waren dus al heel vroeg (10 uur) in Kampong Kdei.
We hadden dus redelijk veel tijd over om wat te ondernemen.....heerlijk gewandeld over de plaatselijke markt maar onafhankelijk van elkaar hadden we het gevoel dat onze aanwezigheid niet zo op prijs gesteld werd! We werden afgezet bij het kopen van fruit....verdorie 3 dollar voor wat manderijen en wat litchie's! Jeroen had nog wel wat muntjes kunnen kopen voor een redelijke prijs, maar op mijn Boeddha beeldjes die ik mooi vond ging geen stuiver van af.....dus niet gekocht!
Het zag er ook weer zo vies uit daar en de stank van verrotting.....brrrrrrrrrrrr!
Van Kampong Kdei naar Kampong Thom 86 km.
We vertrokken heel vroeg nog in het donker verlieten we het stadje, het was een vrij eentonige weg met veel kuilen en opwaaiend stof , ik had nog een bandages gehad van Conny die kwam erg goed van pas! Het was zo erg dat het zicht soms werd beperkt tot 10 mtr. En natuurlijk windje tegen!
Toch gewoon doortrappen omdat we daar van houden.....en dat hallo hallo hallo geroep en gezwaai langs de kanten van kinderen en ouders geven je dat beetje extra energie.
We zijn er inmiddels achter gekomen dat al dat constante getoeter van auto's en brommers niet is om ons aan te moedigen...maar om ons te waarschuwen of te zeggen" aan de kant jullie stommelingen".
Maar goed weer op tijd een guesthouse gevonden om weer ff heerlijk te douchen want ook al is het water meestal koud, dat is zo lekker na het afzien!
In dit plaatsje Kampong Thom waren de mensen weer wat vriendelijker . Het was ook hier waar Jeroen een billen douche heeft gekocht, een klein douche kopje wat je hier in elke wc aantreft in plaats van een rolletje Page 4laags toiletpapier .
Verder nog heerlijke cake gekocht het was zo lekker dat we extra gekocht hadden voor ons ontbijt de volgende dag.
We nemen trouwens nog steeds de malaria tabletten op tijd in want de mugjes worden in dit gebied zeker wel wat fanatieker!
Van Kampong Thom naar Kampong Cham 114 km.
De eerste 65 kilometers waren een echte hel! Alleen maar zand en stof wegen en tussen dat zand en stof soms een stukje afvalt! En langs deze wegen leven gewoon honderden, duizenden mensen he. Wij fietsen er voorbij en hebben het gehad maar die mensen...altijd maar in die stof troep! Hoe is het mogelijk en hoe houden ze het vol.
Niet vreemd dat de helft van de Cambodjaanse bevolking jonger is dan 15 jaar.
Na die kilometers werd het wat beter en kon ons tempo wat opgeschroefd worden. Na 80 km voor de klok van 12 uur gereden te hebben was een pauze op zijn plaats. Een tosti met honing leek mij wel wat Jeroen nam genoegen met een paar banaantjes en mandarijnen nadat hij had gezien waarin de tosties werden klaar gemaakt.....ik heb er , voor de sterke magen een filmpje van gemaakt hahahahaha.
Nog een nieuw record, 100 km voor 13:00 uur. En de laatste km 's richting de Mekong River ( Kampong Cham) waren een makkie.
Weer een gemiddeld goed guesthouse gevonden genaamd Mekong. Maar nog geen toerist hier gezien, wel later op de boulevard maar zoals de hele trip al verblijven zij in luxe hotels!
Morgen op weg naar Vietnam ons laatste land in deze wel heel bijzondere fietstocht!

• 23 Januari 2015 - 18:10

Agaath:

Hallo stoere mannen,weer mooie verhalen gelezen ik geniet ervan.
    Maar jullie nog veel meer nog veel mooie dagen groetjes Agaath.

• 24 Januari 2015 - 09:53

Frederieke:

Zo mannen, het stof een beetje van jullie af kunnen fietsen. Heel vermakelijk de verslagen.....Nog een stukje fietsen... Succes en geniet! Frederieke